Kramerin ja Yanmarin regenerointiohjeet
Pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmä, dieselhiukkassuodatin (DPF), on keskeinen komponentti Kramer- ja Yanmar-koneiden moottoreiden päästöjen vähentämisessä. Jotta tämä järjestelmä toimii tehokkaasti ja pitkäikäisesti, se tarvitsee säännöllistä regenerointia eli puhdistusprosessia.
Regenerointi on prosessi, jossa pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmä puhdistetaan siihen kertyneestä noesta ja tuhkamaisista jäämistä. Tämä varmistaa Kramerin ja Yanmarin optimaalisen toiminnan ja vähentää haitallisia päästöjä.
Regeneroinnin tyypit
Passiivinen regenerointi
- Tapahtuu automaattisesti ajon aikana, kun pakokaasulämpötila on riittävän korkea.
- Polttaa suodattimeen kertyneen noen pois ilman erillisiä toimenpiteitä.
- Toimii parhaiten pitkillä ajomatkoilla tai raskaassa kuormituksessa, jolloin pakokaasujen lämpötila pysyy korkeana.
Aktiivinen regenerointi
- Moottorinohjausjärjestelmä käynnistää puhdistusprosessin, kun suodattimeen kertyy liikaa nokea eikä lämpötila riitä passiiviseen regenerointiin.
- Järjestelmä nostaa pakokaasujen lämpötilaa esimerkiksi ruiskuttamalla ylimääräistä polttoainetta.
- Tapahtuu yleensä säännöllisin väliajoin ajon aikana
Pakotettu regenerointi
- Suoritetaan diagnostiikkatyökalulla huollon yhteydessä, jos automaattinen regenerointi ei ole onnistunut ja suodatin on tukkeutunut liikaa.
- Moottorin ohjausjärjestelmä nostaa pakokaasulämpötilan nopeasti, jotta suodattimeen kertynyt noki voidaan polttaa pois.
- Vaatii usein koneen pysäyttämisen ja voi kestää pidempään kuin automaattinen regenerointi.
Miksi regenerointi on tärkeää?
Koneen regenerointi pidentää pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmän käyttöikää ja varmistaa moottorin tehokkaan toiminnan. Ilman säännöllistä regenerointia suodatin tukkeutuu epäpuhtauksista, mikä heikentää moottorin suorituskykyä, lisää polttoaineenkulutusta ja voi johtaa kalliisiin korjauksiin. Regenerointi poistaa kertymät, vähentää vastapainetta pakokaasuille ja optimoi jälkikäsittelyjärjestelmän toiminnan. Tämä auttaa vähentämään haitallisia päästöjä, kuten hiukkasia ja typen oksideja, sekä pienentää huoltokustannuksia.